home » wachtlijst » Tips om alvast te werken aan uw mentale gezondheid

Tips om alvast te werken aan uw mentale gezondheid

Bij psychische problematiek ontstaat over het algemeen veel stress. Het stress-systeem is vaak chronisch veel te actief, waardoor mentale klachten verergeren. Collega Erik Scherder geeft op deze website goede uitleg (ook in zijn you-tubefilmpje), over de negatieve effecten van chronische stress op het brein en hoe dat precies werkt. Op de website braingymmer legt hij ook uit waarom, hoe en wat voor soort  beweging goed is voor herstel van het brein. Uitleg en tips voor ontspanning/minder stress voor de hersenen, vindt u hier op de site van de hersenstichting, of bij Perfectioniksme. Het is van groot belang dat u vandaag al start met het positief beïnvloeden van uw klachten en uw brein. Dit kunt u op de volgende manieren doen:

  • U kunt alvast informatie opzoeken over uw klachten bij thuisarts.n
  • Een goede manier om het stress-systeem te kalmeren, is door dagelijkse toepassing van geleide meditatie. U kunt hiervoor de gratis VGZ-app ‘mindfulness coach’ (https://www.vgz.nl/mindfulness-coach-app) downloaden op uw mobiel, maar elke andere geleide meditatie of ontspanningsoefening is ook prima. U zult mogelijk merken dat u in het begin niet ontspannen raakt van zo’n meditatie, maar juist veel onrust kunt voelen. Dat is normaal, niet erg en u moet toch gewoon doorgaan. Ook als u slaapproblemen heeft, is het van belang dat u, voordat u gaat slapen, aan sterke ontspanning doet. Uw stress-systeem krijgt dan een signaaltje dat het tot rust kan komen en dat verbetert het doorslapen. 
  • Dagelijks licht tot matig intensief bewegen om opgebouwde stresshormonen af te breken. Een voorbeeld kan zijn om elke dag een half uur te wandelen. De gratis 'Ommetje-app' (https://www.hersenstichting.nl/ommetje/), i.s.m. Erik Scherder, kan dit een stuk leuker maken. Alle andere vormen van licht tot matig intensief bewegen zijn ook prima.
  • Pauzes Indien u werkzaamheden verricht is het van belang dat u pauzes inlast, waar in u niets doet, maar bijvoorbeeld in uw eentje even wandelt. Gun uw brein op deze wijze oplaadmomenten – dat is noodzakelijk om het stress-systeem even tot rust te brengen en uw brein even op te laden.
  • Begrenzing: Niet ‘tot het gaatje gaan’ in werk, bezigheden, sporten, sociale contacten of andere zaken. Als u ‘tot het gaatje gaat’ wordt uw stress-systeem  extra actief. Op het moment zelf voelt u dat niet – sterker nog, het voelt eigenlijk alsof het prima gaat! Maar u betaalt de prijs later in de vorm van meer klachten. Dit kunt u nu maar beter verminderen door rustiger aan te doen dan u gewend bent.