Veelgestelde vragen
Wordt behandeling bij Neuron psychologie vergoed?
Ja, in 2025 hebben wij contracten met alle zorgverzekeraars. De factuur gaat rechtsstreeks naar uw zorgverzekeraar. Zij houden wel het Verplichte Eigen Risico in.
Is er een verwijsbrief nodig voor intake en behandeling?
Ja, er is een verwijsbrief nodig van uw huisarts of medisch specialist. Daar moet op staan: 'verwijzing voor behandeling binnen de basis-GGZ i.v.m. het vermoeden van een DSM5-stoornis'.
Hoe komt ik op de wachtlijst voor intake en behandeling?
U meldt zich aan via het (beveiligde) aanmeldingsformulier. U krijgt direct een reply met verdere aanwijzingen als dat gelukt is - check uw spamfilter. Vervolgens krijgt u een mail waar in u wordt gevraagd toegang te leggen tot uw (beveiligde) dossier. Daar staan vragenlijsten voor u klaar. Deze vragenlijsten zijn om te beoordelen of intake en behandeling bij Neuron psychologie zinvol lijkt te zijn. Wanneer dit zo is, wordt u ook gevraagd om een verwijsbrief. Wanneer deze binnen is, wordt u op de wachtlijst geplaatst. U ontvangt daar een bericht van.
Hoe lang duurt een behandeling?
Het betreft een kortdurende behandeling. Na 2 intake-consulten volgen ongeveer 10 behandelconsulten. Indien er vervolgens toch meer behandeling nodig blijkt te zijn, kan dat niet plaats vinden bij Neuron psychologie. Er wordt met u gekeken waar u elders terecht zou kunnen. Eventuele wachttijd overbrugt u bij de POH-GGZ van uw huisarts.
Na ongeveer 5 behandelconsulten vindt een evaluatie plaats. Wanneer naar voren komt dat onze aanpak niet werkt voor u, wordt de behandeling gestopt. Wanneer bij de evaluatie wordt voorzien dat er na onze behandeling nog voortgezette behandeling elders nodig zou zijn, kan de verwijzing al in gang worden gezet.
Ben ik na 10 sessies 'genezen'?
Nee, u bent over het algemeen niet 'genezen' na 10 sessies. In de kortdurende behandeling wordt ingezet op gedragsveranderingen. Aan het einde van de kortdurende behandeling wordt u in staat geacht om deze gedragsveranderingen zelf verder voort te zetten. Indien hierbij meer ondersteuning nodig zou zijn, wordt met u gekeken waar u elders terecht zou kunnen. Verlenging van het traject bij Neuron psychologie is helaas niet mogelijk.
Kan ik de wachtlijst omzeilen door de behandeling volledig zelf te betalen?
Nee, dat is niet mogelijk. De contracten met de zorgverzekeraars verbieden deze werkwijze voor Neuron psychologie. U kunt in sommige gevallen hiervoor wel terecht in de eigen praktijk van Nadine Rhoen ('Moos psychologie').
Maakt het voor de wachtlijst uit bij welke zorgverzekeraar ik verzekerd ben?
Dit kan tegen het einde van een kalenderjaar wel een rol spelen. Wanneer uw verzekeraar in het contract met ons een 'omzetplafond' stelt, kan het zijn dat er voor die betreffende verzekering tegen het einde van het jaar geen cliënten meer behandeld mogen worden. U dient uw zorgverzekeraar dan te vragen bij welke praktijk u wel terecht kunt.